Winkelen in de stad versus online

Stefan Dijkstra

Winkelen & naar de stad gaan ouderwets?

Het concept “naar de meubelboulevard” ontstond ongeveer in de jaren 80.
We zijn nu 37 jaar verder en ze bestaan nog, we winkelen namelijk wel en zien het als een dagje uit.
Formules zoals Plein Westermaat in Hengelo, waar populaire en grote winkelketens bij elkaar zitten draaien goed.

Echter… in veel steden is er leegstand en de kleinere meubelboulevards hebben het zwaar. Veel winkelketens bestaan überhaupt niet meer.

Hier gaat het mis

Hierbij een mooi praktijkvoorbeeld: Winkelen voor een fotolijst van 50 x 70cm in de kleur zilver.

De eerste winkel: geen fotolijsten in dit formaat.
De tweede winkel was Kwantum, waar ik in de webshop check of ze de fotolijst in het assortiment hebben.
Zoals veel fysieke winkels met een webshop, is er geen check mogelijk op de winkelvoorraad.

Dan maar op de gok in de auto naar de Kwantum.
De vriendelijke medewerkster stuurde mij naar de juiste afdeling.
Wat er toen gebeurde: er waren genoeg fotolijsten, maar niet het formaat dat ik moest hebben.

De derde winkel Leenbakker dan? Nee ook niks te vinden. Conclusie van het ouderwets winkelen:
In totaal zijn er 3 winkels bezocht en benzine + tijd zijn verloren gegaan.

De hamvraag: Heb ik nu een fotolijst? Ja! Heb het uiteindelijk in de webshop van Leenbakker besteld.

Dit is waarom online het wint! Voorraad, snelheid en het gemak.
De fysieke winkels nemen niks over van de online wereld en laten kansen aan zich voorbijgaan.
Kortom, slechts 1 praktijkvoorbeeld maar dagelijks zijn er veel van dit soort problemen en ergernissen.

De oplossingen

Iedereen weet het: online moet de link hebben met de fysieke omgeving.
Wat we automatisch doen, is altijd onderscheid maken tussen winkel en webshop.
Laten we daarmee stoppen. Noem het de klantreis. Het is 1 totaalplaatje.

De retail branche is bezig met omnichannel. Op dit moment, zijn veel grote ketens niet 100% omnichannel te noemen. Daarom wat tips voor alle winkeliers:

Tip 1: Sluit de fysieke winkelbeleving aan op de beleving van de webshop. Noem het de klantreis die overal moet kloppen.

Tip 2: Laat alle techniek centraal samenwerken voor o.a. de voorraad.

Tip 3: Gebruik de winkel ook als servicepunt voor de webshop en het geven van advies.

Conclusie: Alles moet een leuke beleving zijn. Snelheid, de juiste informatie en goed getraind personeel spelen een belangrijke rol.

Wij helpen winkeliers graag, met de techniek en de bewustwording.
Voor meer informatie kunt u mij bellen of mailen: stefan@sdwebdesign.nl | 0546 – 23 20 04.

Terug naar blog
★★★★☆
4 5 1
SD Webdesign luistert naar je wensen en zoekt naar de beste oplossing. Onze webshop is helemaal naar wens! We zijn zeer tevreden.
★★★★☆
4 5 1
Sinds een jaar of 15 ben ik met een webwinkel aanwezig en boek daarmee een substantieel deel van mijn omzet. Het oude webwinkelplatform voldeed niet meer aan mijn behoeften en wensen en daarom heb ik bij een aantal web-bureaus offerte gevraagd voor het ontwerpen en bouwen van een nieuw systeem op het PrestaShop platform. SD Webdesign sprong er daarbij direct uit: heldere taal en een realistische maar scherpe prijs. Over de kwaliteit van het ontwerp-proces en de technische uitvoering ben ik zeer te spreken. Ook het overzetten van alle artikelen en omschrijvingen van de oude naar de nieuwe webshop verliep vlekkeloos. Bij het maken van keuzes en het oplossen van problemen tijdens het proces werd op een prettige maar zakelijke manier meegedacht. Nu de webwinkel sinds kort online staat en de eerste bestellingen binnenrollen, heb ik sterk het gevoel dat ik gekregen heb wat ik wilde en ook dat de zorg voor het onderhoud bij SD Webdesign in goede handen is. Bovendien is de winkel vanaf het moment van opdracht in een sneltreinvaart gebouwd en opgeleverd.